Tartu Õpetaja Lasteaed

Tartu Õpetaja Lasteaed

Väike Päike avab augustis 2024 Tartus oma teise lasteaia, milles alustavad tegutsemist üks Montessori ja üks Waldorfi pedagoogikal põhinevat rühma 3-7-aastastele lastele.

Montessori pedagoogika üheks alustalaks on ettevalmistatud keskkond, kus kasutatakse vahendeid ja tegevusi, mis toetavad lapse isejuhitud avastamist ja õppimist. Teiseks alustalaks on ettevalmistatud ja koolitatud täiskasvanud, kes toetavad lapsi sellel teekonnal. Lasteaiarühm on avatud tööpäevadel kell 8.00-17.00.

Waldorfi pedagoogika tugineb terviklikul ehk holistilisel inimesekäsitlusel, mis vaatleb inimese keha, hinge ja vaimu arengut tervikseostes kogu elukaare jooksul. Lasteaiarühm on avatud tööpäevadel kell 7.45-17.30.

NB! Lasteaeda registreerimisel palume ankeedi täitmisel kirjutada rühma eelistus lisainfo lahtrisse.

Lasteaia tegevjuht:
Merlyn Toom
Telefon: +372 58 844 713
Merlyn Toom

Montessori rühm

Väike Päike Tartu Montessori rühmas kohtuvad lapsed vanuses 3-6 aastat. Justkui väikesed teadlased, saavad nad ise oma rada valides õppida, uurida ning avastada maailma. Laste vajaduste ja huvide järgi ettevalmistatud keskkonnas toimuvad juhendatud töötsüklid. Rühmakeskkonda hoiavad toimimas lapsed ise. Märkamatut suunamist ning uusi tegevusi pakub lastele Association Montessori Internationale (AMI) diplomiga juhendaja Meeli Verlinden.

Alates 2021. jaanuarist on Meeli tegutsenud Väikeste Teadlaste Majas, Tartu esimeses Montessori rühmas. Alates 2024. sügisest liituvad väikesed teadlased Väike Päike lasteaiaga ning Õpetaja tänaval hakkab tegutsema uus maja, mille süda tuksub lastest lähtuvas rütmis.

 

Montessori rühma pildigalerii

 

Waldorfi rühm

Meie lasteaiarühmas on lapsed vanuses 3-7 aastat. Selliselt on lapse areng mitmekülgselt toetatud, kujuneb koostööoskus ja empaatia. Eri vanuses laste rühm on lapsele hea, kuna õppimine toimub loomulikul teel, nooremad matkivad vanemaid lapsi ja vanemad lapsed matkivad õpetajaid, väiksemad saavad innustust suuremate mängust. Suuremad lapsed õpivad mängu kaudu ennast paremini tundma ja näevad kui võimekad nad on võrreldes väiksematega.

Meie nädala rütm kulgeb esmaspäeviti maalides, teisipäeviti voolides, kolmapäeviti matkates ning kriidimaali tehes, neljapäeviti meisterdades ja reedeti küpsetades. Lisaks käib lastega muusikalisi rännakuid tegemas muusikaõpetaja ning liikumistunde liikumisõpetaja. Päevarütmis vahelduvad aktiivsed tegevused rahulikega.

Lasteaiarühma pedagoogiline personal koosneb lisaks eelnevale kahest koolieelse lasteasutuse õpetaja kvalifikatsioonile vastavast õpetajast ja ühest lapsehoidja kutsega abiõpetajast. Lastega tegeleb ka logopeed.

Oma lasteaiarühma tegevuses lähtume riiklikust õppekavast ning lasteaia Väike Päike õppekavast ja selle waldorfrühmale koostatud õppekava lisast. Õppetegevused on seotud mõtestatud tervikuks – ained on lõimitud ning seostatud lapsele mõistetavalt ja eluga kogetavalt.

Loe Waldorf rühmast lähemalt

Väike Päike Tartu waldorfpedagoogikale tuginevas lasteaiarühmas:

  • asub laps justkui oma teises kodus, kus tegutsevad head eeskuju andvad täiskasvanud, keda matkida, ja erinevas vanuses lapsed (3-7 aastat), kes saavad omavahel suhelda, üksteiselt õppida ja üksteist aidata.
  • on lapsel piisavalt aega mängimiseks täiskasvanu juhendamiseta (vaba mäng), seejuures on vabalt kasutamiseks lihtsad, looduslikest materjalidest, sageli ka käsitööna tehtud ning nn funktsioonivabad (st, et tähenduse saavad need asjad laste kujutlusest lähtuvalt, mis võib olla igas mängus erinev ja lõputult varieeruv) mängumaterjalid; vabalt mängivad lapsed kasvavad paindliku mõtlemisega loovateks inimesteks, kes oskavad ja armastavad õppida.
  • saab laps veeta palju aega looduses liikudes: vabalt mängides või tehes koos õpetajatega tööd (nt aiatöö, puutöö) meie lasteaia suures rohelust täis aias (oma peenrakastide, marjapõõsaste, liiva, kivide, kändude ja muuga) või seigeldes iganädalasel matkapäeval (linna)looduses: mägedes, orgudes, parkides ja jõe ääres.
  • võib laps olla loov: mängides looduslikust materialist esemetega, voolides mesilasvahaga, maalides akvarellidega ja mesilasvahal põhinevate kriitidega, kuulates igapäevaselt rikkalikku kõnekeelt arendavaid muinaslugusid, nähes-tehes teatrietendusi, tähistades ühiselt ja erilisel viisil aastas ette tulevaid tähtpäevi, viibides naturaalsete materjalidega ja mahedates toonides kujundatud rühmaruumides; seejuures tähistab laul või pilliheli üleminekuid ühelt tegevuselt teisele, nt kutsudes mänguaja lõppedes ruumi korrastama või tähistades muinasjuturingi peatset algamist.
  • saab laps avastada maailma ja enda võimeid mõtestatud praktiliste tegevuste kaudu (toidu valmistamine, küpsetamine, puutöö, aiatöö, koristamine ja käelised tegevused.
  • võib laps tunda end lasteaiaelus turvaliselt ning õppida mõistma aja- ja looduse kulgu vastavalt kujundatud päeva-, nädala-, kuu- ja aastarütmide kaudu, samuti igapäevaste salmide, laulude, ringmängude ja muinasjuttude kaudu, mis muutuvad koos looduse aastaringiga; lasteaiaelu juurde kuuluvad ka rahvakalendri tähtpäevade tähistamised (tavapärastele lasteasutustes tähistatavatele tähtpäevadele täiendavalt on waldorflasteaedade eripäraks nt sügisõhtune laternapidu õues, advendiring jõulude ootamise aja algul, iga lapse sünnipäeva tähistamine isikliku sünnipäevamuinasjutuga).
  • saab laps kogeda südamlikku, rõõmsameelset ja iga inimest austavat sotsiaalset keskkonda ning on toetatud enda ja teiste emotsioonide tundma õppimisel ja mõistmisel.
  • võib laps õppida läbi eeskuju ja matkimise, rütmi ja korduse (lastele on heaks eeskujuks asjalikult tegutsev täiskasvanu (majapidamistöö, käsitöö).
  • märkavad õpetajad iga lapse individuaalsust ja võimeid ning toetavad last tema isiklikul teekonnal,
  • saab laps õiguse lapsepõlvele, millega pannakse alus tervele, tasakaalukale ja õnnelikule elule.

Rakendades lapsest lähtuvat õpikäsitust saavad läbimõeldud ja mõtestatud igapäevategevuste abil lasteaias kujuneda haridusvaldkonna arengukavas nimetatud tänapäeva vajalikud tulevukuoskused nagu loovus, analüüsi- ja probleemilahendamisoskus, iseseisvus, kriitiline mõtlemine, suhtlemis- ja koostööoskus, kohanemisvõime, julgus eksida ja katsetada jne. Digipädevuse arendamisest huvitatud perede lastel on võimalus osaleda meie lasteaia robootikaringis.

Meie rühma kasvukeskkond sisaldab piire, struktuuri ja kaitset, kuid samuti võimalusi väljakutseteks ja riskideks. Usume, et tegelikud, reaalsed kogemused virtuaalsete muljete asemel aitavad lapsel leida tervet suhet maailmaga.

Teeme lapse toetamiseks lapsevanematega tihedat koostööd ning edastame vanematele lapse ja lasteaiaga seotud infot KindieDays süsteemi kaudu.

Waldorfi pedagoogika

Waldorfpedagoogika on humanistlik lähenemine pedagoogikale, millele pani aluse austria-saksa filosoof ja haridusuuendaja Rudolf Steiner (1861-1925). Pedagoogika tugineb terviklikul ehk holistilisel inimesekäsitlusel, mis vaatleb inimese keha, hinge ja vaimu arengut tervikseostes kogu elukaare jooksul.

Rudolf Steiner on öelnud, et inimene on täiskasvanuna oma tegevustes vaba ja iseseisev, kui ta on saanud lapsepõlves piisavalt palju jäljendada mõtestatud tegevusi. Sellest lähtuvalt kujundame waldorflasteaias lastele õppimiseks rõõmsameelse, kaasaelamist ja jäljendamist võimaldava igapäevaelu. Õppe- ja kasvatustöö eesmärkide saavutamine laieneb waldorflasteaias lapse kogu lasteaiaperioodile, mille jooksul jõuab iga laps omal ajal ja viisil enda arengus kooliküpsuseni.

Täiendava lugemismaterjali soovitusi saab lapsevanem küsida rühmaõpetajalt.

Meie waldorfrühm on tegutsenud lastehoid Loov Maailm nime all Filosoofi tänaval 2010. aastast alates ning 2024.a. sügisest liituvad meie väikesed filosoofid Väike Päike lasteaiaga. Vanemuise pargi vahetus läheduses vaiksel Õpetaja tänaval hakkab olema meie uus kodune pesa.

Meie asukoht