“Jäta meelde!” – töömälu arendavate tegevustega õppeprogramm
1-7-aastastele lastele
Töömälu arendavate tegevuste materjal on valminud koostöös psühholoog Olga Luptova ja haridustehnoloog Marii Maamägiga, tuginedes praktilisele kogemusele laste arendamisel ning teadusuuringutele töömälu valdkonnas.
See materjal on mõeldud lapsevanemale, õpetajale, tugispetsialistile, kes soovib toetada 1–7-aastase lapse arengut läbi mänguliste ja teaduspõhiste tegevuste. Kogumik aitab sul mõista, mis on töömälu ja miks see on oluline lapse keskendumise, õppimise, suhtlemise ja igapäevaste oskuste kujunemisel.
Materjalist leiad:
- Lihtsad ja praktilised tegevused, mida saab teha kodus;
- Vanusepõhised ideed koos selgitustega, mida ja miks just selles vanuses arendada;
- Mänge ja harjutusi, mis arendavad nii pildilist kui ka sõnalist mälu;
- Soovitusi, kuidas toetada lapse tähelepanu, juhiste järgimist ja meeldejätmisoskust.
Tegevused on jaotatud vanuserühmade kaupa (1–7 a) ning iga vanuse kohta on:
- Eesmärgid, kuhu laps võiks regulaarsete harjutuste toel jõuda.
- Mängud ja harjutused nelja temaatilise valdkonna põhjal:
- Kuidas mälu töötab? – mängulised katsed ja selgitused mälu toimimisest (alates 4. eluaastast).
- Pildilise mõtlemise toetamine – piltide ja visuaalide meeldejätmine, muutuste märkamine.
- Sõnalise töömälu arendamine – sõnade, lausete ja juhiste meeldejätmine ning kasutamine.
- Meeldejätmisoskused – strateegiad info seostamiseks ja kinnistamiseks.
Töömälu arengut mõjutavad mitmed tegurid – uni, liikumine, stress, ekraaniaeg – ja see materjal aitab sul last teadlikult toetada igapäevaelus. Tegu pole lihtsalt mäluharjutuste koguga, vaid lapse mõtlemisoskuste arendamise abimehega.Kui soovid, et su laps õpiks paremini keskenduma, infot meelde jätma ja oma tegevusi juhtima, on see materjal väärt investeering tema tulevikku.
„Saa tunnetega sõbraks“ õppeprogramm
3-7-aastastele
„SAA TUNNETEGA SÕBRAKS“ on Väike Päike psühholoogi ja haridustehnoloogi välja töötatud unikaalne õppeprogramm, mis arendab 3-7-aastaste laste teadmisi tunnetest ja oskuseid tundeid paremini reguleerida, neist aru saada ja neid juhtida. Programm „Saa tunnetega sõbraks“ koosneb tegevustest, mis toetavad, arendavad ja avardavad laste teadmisi tunnetest ja oskustest tundeid reguleerida, neist aru saada ja neid juhtida.
Programmi tegevused jagunevad neljaks suuremaks alateemaks:
- Nii lai tunnete maailm: tegevuste eesmärgiks on laiendada laste teadmisi tunnetest ja nende tekkimisest ning arendada laste oskust enda ja teiste emotsioone mõista.
- Tunded on meie elu osa: tegevused on suunatud laste emotsionaalsete situatsioonide mõistmise arendamisele.
- Mida enda tunnetega teha?: tegevused on suunatud laste tunnete juhtimise arendamisele. Kajastatakse erinevaid tunnete juhtimiseks kasutatavaid strateegiaid.
- Super reguleerijad: tegevused on mõeldud selleks, et arendada laste impulsside kontrolli ja pidurdusprotsesse. Need tegevused õpetavad lastele, kuidas analüüsida enda reaktsioone ja kontrollida neid. Samuti kuidas planeerida ja muuta oma tegevusi, lähtudes juhendist ja olukorrast.
Programmi õpieesmärgid:
- Laiendada laste teadmisi tunnetest ja nende tekkimisest.
- Arendada laste empaatiat ja suhtlemisoskust.
- Arendada laste oskust emotsioone mõista ja väljendada.
- Arendada laste emotsionaalsete situatsioonide mõistmist.
- Arendada laste tunnete juhtimise oskust.
- Arendada laste oskuseid analüüsida enda reaktsioone ja neid kontrollida.
- Arendada laste oskuseid planeerida ja muuta oma tegevusi lähtudes juhendist ja olukorrast.
„Saan endaga sõbraks“ õppeprogramm
1,5-3-aastastele
„SAAN ENDAGA SÕBRAKS“ on õppeprogramm, mis arendab 1.5-3-aastaste enesejuhtimisoskuseid. Programm koosneb tegevustest, mis toetavad laste enesejuhtimise oskuste arengut, arendavad emotsionaalset sõnavara ning soodustavad tunnetest arusaamise oskuste arengut.
Programmi tegevused jagunevad kolmeks temaatiliseks plokiks:
- Super reguleerijad: tegevused arendavad laste impulsside kontrolli oskust ja pidurdusprotsesse. Esimene osa tegevustest on mõeldud lasterühmale tervikuna. Õpetajad panevad koos lastega paika rühma kokkulepped, kasutades selleks eakohaseid vahendeid (nt pilte, liivakella, muusikat jne). Teine osa tegevustest keskendub laste enesejuhtimisoskuste teadlikule arendamisele. Tegevused arendavad lapses oskust analüüsida ja kontrollida enda reaktsioone. Samuti õpib laps planeerima ja muutma oma tegevusi, lähtudes juhendist ja olukorrast.
- Tunnete juhtimine: tegevuste eesmärgiks on laiendada laste emotsionaalset sõnavara ning arendada laste oskust mõista enda ja teiste emotsioone.
- Meelerahu: tegevused toetavad laste teadvelolekut, aitavad neil pingetega toime tulla ja arendada enesekohaseid oskuseid.
Programmi õpieesmärgid:
- Arendada laste impulsside kontrolli ja pidurdusprotsesse.
- Arendada oskust analüüsida enda reaktsioone, kontrollida neid, planeerida ja muuta oma tegevusi, lähtudes juhendist ja olukorrast.
- Arendada laste empaatiat ja suhtlemisoskust.
- Laiendada laste teadmisi enda ja teiste tunnetest.
- Arendada laste emotsionaalset sõnavara.
- Arendada laste emotsioonide mõistmist.
- Arendada laste keskendumisvõimet.
Uurimuse tulemused
Lapsed osalesid programmis „Saa tunnetega sõbraks“ ning said palju uusi teadmisi ja oskusi. Meil on rõõm teada anda, et ka statistika kinnitab laste oskustes muutuseid!
Programmi eestvedajad Olga Luptova ja Marii Maamägi viisid läbi uurimuse, kus võrdlesid programmis osalenud laste tulemusi kontrollrühma laste tulemustega ning seletasid välja, et „Saa tunnetega sõbraks“ programm mõjus positiivselt laste tunnetest arusaamisele, negatiivsete tunnetega toimetulekule ning enesekontrollile. Seega on tehtud tööst tõesõna kasu!
Täisteksti uurimuse kohta leiate siit: UURIMUSE TULEMUSED