AI, Digipädevus ja STEAM

AI, Digipädevus ja STEAM

Väike Päike kasutab tehisintellekti teadlikult ja vastutustundlikult, et toetada lapse arengut, õpetaja tööd ja vanema kaasatust. AI aitab märgata lapse vajadusi, kuid otsused teeb alati inimene. Oluline on lapse heaolu, usalduslik koostöö perega, õpetaja professionaalne roll ning andmete turvaline ja eetiline kasutamine. AI on abivahend, mitte asendaja.

Digipädevus on suutlikkus lahendada oma (õppe)töös digirikastatud keskkonna ettetulevaid probleeme digitehnoloogia abil. Oleme koostanud ka Väikese Päikese digipädevuste õppekava (vt allpool), mis aitab süsteemselt toetada ja arendada laste digipädevuste arenemist alushariduse tasemel. Digipädevuste omandamine ja arendamine eeldab digitehnoloogiliste vahendite tundma õppimist. Digivahendite kasutamiseks oleme välja töötanud digirotatsiooni programmi.

STEAM ehk MATIK õpe haarab endas matemaatikat, inseneeriat, tehnoloogiat, teadust ja kunsti. STEAM-õppe üheks kõige olulisemaks aspektiks on laste kaasamine läbi eluliste praktikate ja tegevuste. Kui laps saab ise käed külge lüüa ja oma vigadest toetavas keskkonnas õppida, kinnistuvad uued teadmised kiiremini ja lihtsamalt. Väike Päike on loonud mängulise ja toetava õpikeskkonna, kus vahendid on lapsele pidevalt saadaval ja lapse loomulik huvi teda ümbritseva maailma vastu areneb järk-järguliselt lähedalasuvast kaugema suunas.

Väike Päike Lasteklubi AI kasutamise põhimõtted
Väike Päike Lasteklubis kasutame tehisintellekti (AI) teadlikult ja vastutustundlikult, et pakkuda lastele parimat võimalikku alusharidust ning toetada lapsevanemaid ja õpetajaid lapse arengu jälgimisel ja toetamisel. AI on meie jaoks tööriist – mitte otsustaja –, mis aitab paremini mõista iga lapse individuaalseid vajadusi.
Meie tegevus põhineb järgmistele põhimõtetele:

  • Lapse heaolu on esikohal: AI aitab märgata lapse tugevusi ja toetuse vajadust, kuid otsused langetab alati õpetaja, kes arvestab lapse arengut ja heaolu.
  • Koostöö perega: Vanem saab lapse arengust selgema ülevaate tänu andmepõhistele soovitustele ja struktureeritud infole. Läbipaistvus ja usalduslik koostöö on meie jaoks keskse tähtsusega.
  • Õpetaja professionaalne roll: AI toetab õpetaja otsuseid, pakkudes analüütilist tuge. Pedagoogilised valikud jäävad aga alati inimese teha.
  • Teadlik personal: Õpetajad saavad koolitusi ja tuge, et kasutada AI-d oskuslikult, kriitiliselt ja professionaalselt.
  • Eetika ja vastutus: AI kasutamine on läbipaistev, õiglane ja vastutustundlik. Inimene juhib protsesse ja teeb lõplikud otsused.
  • Andmekaitse: Tagame lapse andmete turvalise ja seaduskuuleka töötlemise. AI abistab andmete analüüsimisel, kuid juhtimine jääb inimesele.
  • Riskide hindamine: Hinnatakse ja juhitakse regulaarselt AI kasutamisega seotud riske. Kõik rakendused on läbimõeldud ja vastutustundlikud.

Digipädevus
Programmi raames on iga kuu rühmas üks digivahend, mida lõimitult teiste õppevaldkondadega tegevustes kasutatakse. Programmi käigus tutvuvad lapsed järgmiste vahenditega: Go and Glow robotkilpkonn, Ozobot, Bluebot, helisalvestavad lõksud, Makey Makey, Qobo, LEGO Coding Express, TTS maastikurobot, Sphero Bolt, Matatalab, Dash ja Tale-Bot. Digivahenditega läbiviidud tegevuste tunnikavad moodustavad ideede kogumiku, mis on õppematerjaliks Väike Päike personalile.

Väike Päike osales Riigi Tugiteenuste Keskuse projektis „Mitmekesine ja kvaliteetne haridus“,mille üldeesmärk on toetada Eesti elukestva õppe strateegia 2020 raames seatud eesmärkide elluviimist: muutuva õpikäsituse rakendamist, õpilaste digiädevuste arendamist, õpetajate erialaste digioskuste arendamist ning aidata kaasa õppe kujundamisele töömaailma reaalsetele vajadustele vastavaks. Projekti kogusummaks oli 2409,50, millest toetuse summa oli 2048,07 eurot.

Meie jaoks tähendas see 17 uue roboti lisandumist (9 erinevat robotit), mis annab võimaluse pakkuda digiõpet rohkematele lastele. Robootika kasutamine ei ole meie õpetajate jaoks eesmärk omaette, vaid seda tehakse eesmärgil muuta õppetöö lastele huvitavamaks ja mitmekesisemaks. Uued vahendid täiustavad juba olemasolevat digiõppevahendite parki piisavalt, et erinevad rühmad saavad ka üheaegselt robootikavahendeid kasutada. Lapsed saavad ellu viia oma õpiprojekte kasutades erinevaid robootilisi vahendeid nii rühmas kui huviringides.