Ülevaade Tallinna Perepäeva loengutest

Ülevaade Tallinna Perepäeva loengutest

1. novembril toimus kesklinna Väikese Päikese ruumides taas populaarseks saanud tasuta perepäev lapseootel ja väikelastega peredele. Kohal oli palju erinevaid ettevõtteid, kelle toodetega tutvuda sai, toimusid põnevad töötoad ja loengud, avatud oli kohvik ja mängutuba. Kuna lapsega koos loenguid kuulata võib olla keeruline ning usume, et info on vajalik ka neile, kel perepäevast osa võtta polnud sel korral võimalik, anname lühikese ülevaate loengutel kõlama jäänud mõtetest.

Esimene loeng oli teemal lapse arendamine kodus ning esinema kutsusime Jaanika Müürsepa Eesti Montessori Ühingust.

  • Itaallanna Maria Montessori oli esimene kõrgharidusega naine Itaalias. Ta jälgis erivajadusega õppijaid ning jõudis järeldusele, et paljudel juhtudel lapse “erivajadus” kaob, kui saab rahuldatud tema “päris” vajadus.
  • Kõige olulisem on täiskasvanute austus lapse vastu. Laps on võrdne partner, me lihtsalt oleme erinevas arengujärgus.
  • Oluline on lapsega rääkida ja selgitada talle, mida me parasjagu teeme ja miks. Ka imikul mähet vahetades on vaja talle selgitada, et võtame riided ära, puhastame pepu, vahetame mähkme jne. Laps on samamoodi segaduses nagu täiskasvanu oleks, kui keegi teda heast peast lauale pikali suruks ja alasti kisuks.
  • Laps õpib kõike läbi eeskujude ja keskkonna. Vajalik on kõigile lapsega kokku puutuvatele täiskasvanutele selgitada, milline meie jaoks see keskkond olema peab. Ei tohi olla keelamist, käskimist, sildistamist, lapse ebavõrdsena kohtlemist. Ei piisa sellest, et vanemad kodus nii käituvad, oluline on seda järgida ka lasteaias, vanavanemate juures ja mujal.
  • Täiskasvanu saab lapse jaoks keskkonda ette valmistada nii, et see oleks lapsele sobiv ja arendav. Müra ja ülestimuleerimist tasub vältida. Montessori mängunurgad või -toad on rahustavad, tavaliselt on toas avatud riiul mõne mänguasjaga, peegel ja madrats. Montessori kodus on lapsele vajalikud asjad lapse kõrgusel ja käeulatuses: tema riided, jalanõud, sööginõud jne. Laps on haaratud kõigisse tegevustesse ja saab oma võimaluste piires ise otsustada.
  • Selleks, et mänguasi oleks lapsele huvitav, vahetab vanem neid teatud aja tagant välja ja paneb eelmised kappi või laoruumi.
  • Ülestimuleeriv mänguasi on häält tegev, nuppudega, vaid ühe funktsiooniga – vajuta ja vaata, mida ma teen. Montessori mänguasjad on sellised, mis panevad lapse loovuse tööle.
  • Parim mäng lapse jaoks on igapäevaste tegevuste tegemine koos vanemaga: pesu pesemine ja nöörile kuivama panemine, hiljem kappi viimine / toidu valmistamine / koristamine. Laps on kaasatud kõigis igapäevatoimetustes. Juba 6-12 kuu vanune laps võib katsetada võinoaga banaani lõikamist või väikesest kannust endale vee valamist.
  • Oluline on lapsele aega anda ja temaga koos olemiseks aega võtta.

Kui selle teema vastu tekkis suurem huvi, tasub kindlasti ringi vaadata Pinterestis kasutades näiteks otsingusõnu “Montessori bedroom” ja uurida Eesti Montessori Ühingu Facebooki lehekülge, kus alustab 7.12 ka uus veebiloeng. Novembris peaks eestikeelsena ilmuma ka ülimenukas raamat “Montessori toddler”.

Teine loeng oli teemal riidest mähkmed ja nendega seotud müüdid ning esinejateks kutsusime Triin Kullisaare ja Sandra Valliku e-poest Lumman.

Riidest mähkmed on:

  1. Loodust säästvad
  2. Raha säästvad
  3. Kiirendavad potitreeningut
  4. Lapsele ja keskkonnale ohutud
  5. Lekkekindlad: tuleb vaid leida enda lapsele mugavaim lahendus
  6. Sobilikud ka öiseks kasutamiseks

Esimesed ühekordsed mähkmed tulid turule 1970ndatel ning need on siiani alles: mähe laguneb looduses umbes 400-500 aastat! Seega pole isegi võrreldav riidest mähkmete ja ühekordsete mähkmete looduslik jalajälg. Tasuks vähemalt osaliselt võtta kasutusele loodust säästvam alternatiiv ja vähendada enda tekitatava prügi kogust märkimisväärselt. Üllatuslik oli see, et kasutatud riidest mähkmeid ei tohiks hoida suletuna näiteks kilekotis, vaid tagada hea õhu juurdepääs – nii ei hakka need pesukorvis haisema.

Kui see teema pakub rohkem huvi, soovitame minna Pelgulinna perekeskusesse tasuta vestlusringi, järgmine toimub juba 20.11.

Kolmas loeng oli seotud rasedusjärgse vormi taastamisega ning loengu viis läbi Helle Nurmsalu Kõhukliinikust.

Esimesed 2 kuud pärast sünnitust peaks naine puhkama ja andma oma kehale aega loomulikuks taastumiseks. Vältima peaks ka näiteks turvahälli tõstmist (kasuta rattaid!). On juhtumeid, kus naise sünnitusjärgne kõhulihaste seisukord on palju parem kui 3-4 kuu möödudes sünnitusest, sest naine teeb oma seljale ja kõhule vale kehaasendi ning pidevalt raskete asjade tõstmisega liiga.

Kui on soov pärast sünnitust taas ilus ja lame kõht saada, peaks järgima neid nõuandeid:

  • Ütle “ei” magusale! Kõhulihased saavad alguse toitumisest.
  • Joo palju vett.
  • Vaata, et sinu vitamiinitase oleks korras. Sünnitusjärgselt vajab naine palju C- ja A-vitamiini, tsinki, valku, rauda ja Omega-3 vitamiini.
  • Jälgi pidevalt oma rühti ja kehaasendeid, istu sirge seljaga.
  • Kuni 8 nädalat pärast sünnitust on soovitatav kanda kõhtu toetavat vööd. Hiljem seda enam teha ei tohiks.
  • Enne kui alustad uuesti oma tavapäraste treeningutega, pead sisemised lihased uuesti vormi saama. Kõigepealt treeni sisemisi korsetilihaseid, siis välimisi korsetilihaseid, alles pärast võid alustada kogu keha “core” treeningutega ning veel hiljem jooksu, hüpete ning muude hi-impact treeningutega. Isegi kui enne sünnitust aktiivselt jooksmas käisid!
  • Rasedad ei tohi alates teisest trimestrist treenida kõhulihaseid, ka profisportlased mitte. Kõhulihas on rasedusega niigi väga pikaks veninud ning sellele lisakoormuse andmine võib teha rohkem kahju kui head.
  • Kõik naised peaksid taastama oma kehalise toonuse ja lihaste kontrolli, ka siis, kui otseselt muresid ei ole ja sporti teha ei soovi.

Millised on ohumärgid 8 nädalat pärast sünnitust, et naise keha pole piisavalt taastunud ja vajab lisaks abistamist:

  • Ettevõlvuv kõht (eriti tavakaalus naiste puhul)
  • Kui kõhu keskele tekib vagu selili asendis pead tõstes
  • Pundunud kõht koguaeg või harjutusi tehes
  • Mistahes leke (kõhugaasid, uriin) harjutuste ajal

Kindlasti tasub üle korrata, et ei ole ajalist piiri, mil võiks või peaks rasedusjärgsete kõhuprobleemidega tegelema. Kindlasti uuri lisaks Kõhukliinikust ja nende Facebooki grupist Pärast sünnitust vormi – seal leidub ka palju videoõpetusi ja harjutusi, mida kodus teha.

Kohtumiseni juba kevadisel perepäeval!

Kristi Stahl
Väike Päike