Seal, kus on väike segadus, kasvab ka lapse loovus

Seal, kus on väike segadus, kasvab ka lapse loovus

Kui tihti sa lapsevanemana oleks pidanud korra sügavalt sisse-välja hingama, kui näed lapse mängust tekkinud segadust? Aga mis oleks, kui vaataks seda hetke teise pilguga? Sageli on seesama „segadus” hoopis märk sellest, et laps loob, mõtleb, uurib ja katsetab. Just sellistes olukordades sünnivad kõige loovamad ideed. Kui vanematena julgeksime hetkeks lahti lasta mõttest, et kodu peab olema täiuslikult korras, saab tekkida ruum kogemustele ja olukordadele, mis toetavad lapse arengut ka palju hiljem.

Kuidas kodune segadus on loovuse allikas?

Väike Päike Huvikooli juht Liis Jakimainen sõnul on tema tänane mõtteviis oma lastele loova koduse keskkonna loomisel tugevalt seotud oma lapsepõlvega. „Mu ema pakkus mulle lapsena vabadust avastamiseks, mis kasvatas minus iseseisvust, uudishimu ja julgust proovida. Täpselt sama mõtteviisi kannan oma laste kasvatamisel edasi,“ ütles Liis. Ta tõdes, et muidugi alguses selle loovusega kaasnev segadus oli raske. „See hetk, kui jahu, tatar on igal pool või kõik kapid on tühjaks tehtud sekunditega,“ jagas Liis. Tegelikult mõõdukas segadus ei tähenda korratust, vaid toimuvat õppimist. Laps uurib, katsetab ja loob seoseid, mis on loovuse loomulik osa. Siinjuures pole eesmärk lasta kõigel juhtuda, vaid luua turvaline ja teadlik keskkond, kus laps saab ise proovida ning kus täiskasvanu ei torma kohe vahele. Sellest saab laps julguse katsetada ja enesekindluse, millest võivad sündida põnevad ideed.

Millest alustada koduse keskkonna loomisel?

Lapse arengut toetav keskkonna loomiseks ei ole vaja osta kodu täis mänguasju ega spetsiaalseid vahendeid. Laps vajab ruumi, kus tal on võimalus ise katsuda, uurida, proovida ja kogeda. Ta vajab sinu kohalolu ja aega – päev ei pea olema tihedalt tegevusi täis, kui lapsel on võimalus süvenenult mängida. Toetava keskkonna loomiseks piisab vähestest, kuid läbimõeldud elementidest:

  • Avatud materjale (loose parts) – need on vahendid, millel puudub etteantud kasutusviis ja mis annavad lapsele võimaluse kasutada oma fantaasiat. Näiteks need vahendid võivad olla loomafiguurid, puidust figuurid, luup, magnet- ja puitklotsid, loodusmaterjal (puulehed, tammetõrud, käbid või oksad). Avatud materjalid toetavad loovust ja kujutlusvõimet, probleemilahendusoskust, motoorikat, sotsiaalset ja keelelist arengut.
  • Erinevaid tsoone: kunst/meisterdamine (joonistamiseks, kleepimiseks, meisterdamiseks), lugemise või rahuliku olemise koht (pehme matt või vaip, raamatud, soe valgus), aktiivne mänguala (ronimiseks, tantsimiseks). Tsoonid aitavad lapsel loomulikult tegutseda ja toetavad eneseregulatsiooni – oskus valida rahulik või aktiivne tegevus vastavalt vajadusele.
  • Korda, mitte steriilsust: laps tunneb end turvaliselt, kui asjadel on oma koht. Siiski samal ajal on lubatud segadus, mis kaasneb lapse juhitud mänguga.
  • Iseseisvust toetavaid võimalusi: selle võtmesõnaks on lapse kõrgusel olevad vahendid, et ta saaks ise käsi pesta, võtta vajadusel juua või riiulitelt mänguvahendeid. Kui lapsel on ligipääs talle vajalikele asjadele ja teda usaldatakse neid kasutama, kasvab temas iseseisvus ja enesekindlus. Keskkonna ettevalmistamine ei nõua tegelikult üldse palju:
    • nagid ja käterätik lapse kõrgusel
    • väike kann või veepudel ligipääsetaval riiulil
    • riiulid, kust laps saab ise kätte nii mänguasjad kui loovmaterjalid
    • “minu pesa” – väike laud või nurgake olemiseks
    • taburet kraanikausi ees

Kas vabal tegutsemisel on siiski piirid?

Lapse vaba tegutsemine tähendab võimalust mängida, ilma et täiskasvanu kontrolliks tulemust või juhendaks igat sammu. Seega vabalt tegutsemisest tulenev loovuse tuum on:

  • laps mõtleb ise välja, mida ja kuidas teha
  • laps katsetab, eksib ja proovib uuesti
  • laps loob seoseid ja arendab oma mõtteid
  • laps õpib väljendama oma ideid, tundeid ja mõtteid

Samas on oluline mõista, et vaba tegutsemine ei tähenda piirideta tegutsemist. Laps vajab selgeid ja turvalisi piire, mis on lubatud ja mis mitte. Just need raamid loovad kindlustunde, mille sees saab laps julgelt katsetada. Seda võiks nimetada piiritletud vabaduseks, kus lapsel on võimalus valida ja luua, kuid ta teab, et täiskasvanu hoiab ruumi turvalisena.

Mida teha lapsega kodus?

Tegevused beebidega (0–1a): loovus läbi meelte

  • Eritekstuurid: pehme kangas, krõbisev materjal, loodusmaterjalid (käbid, lehed).
  • Valgus: beebi jaoks piisab ka liikuvast käevarjust seinal. Samuti peegel on vahva kaaslane, sellelt saab samuti varje aga ka iseennast uurida.
  • Helid: koputamine, kommipaberiga krõbistamine ja erinevad rütmid.
  • Vesi: soe vesi ja ujuvad esemed.

Tegevused väikelastega (1–3 a): loovus läbi katsetamise ja vaba mängu

  • Igapäevaelu rollimängud (pood, kodu, arst).
  • Fantaasiamängud: patjadest takistusrada, kast kui auto, lennuk või kodu, diivanist saab piraadilaev.
  • Varjud ja valgus: laps proovib kätega varjusid luua või neid tabada. Onni ehitamine.
  • Sensoorsed mängud ja kausid erinevatel aastaegadel:
    • suvi: vesi, lilled/taimed, kalad, kulp
    • sügis: tatar, lehed, oksad ja käbid/tammetõrud, orav/siil, kühvel
    • talv: tehke ise lund tärklisest ja kookosõlist, kasutage looma figuure ja templeid, vorme
    • kevad: värvitud mustad makaronid, seemned, lilled, linnud, kühvel.

Tegevused eelkooliealistega (3–6 a): loovus läbi rollide ja erinevate lugude

  • Looge ise erinevaid tekstuure: muda, lund, soolataigent, voolimismassi, ooblecki või värvige riisi. Värvige riisi ja joonistage sellel sõrmedega tähti ning kujundeid. Tehke looma jälgi voolimismassi. Jutustage tegevuste juurde lugusid koos lapsega.
  • Rollimängud: pood, kodu, arst, kohvik, reisimine, ehitusplats. Tehke varjuteatrit ning meisterdage paberist, pulkadest, papist ja loodusmaterjalidest tegelasi. Lase lapsel luua loo kulg ise!
  • Fantaasiamängud: näiteks „Kui ma oleksin karu…”. Laps loob tegelased, probleemid, lahendused – see toetab keele, kõne, loogika ja eneseregulatsiooni arengut.
  • Katsed: segage värve, tehke võlukirju, kasvatage vikerkaart.
  • Kodune loomingunäitus: korraldage kodune näitus laste loomingust. Kutsuge sõbrad külla ja kujutage ette, et see on näituse esmaavamine.

Me kasvame iga päev koos oma lapsega

Lapse areng toimub iga päev — küll omas tempos, kuid välgukiirusel. Meie ülesanne on luua keskkond, kus nende uudishimu on hoitud ja arengul on ruumi õitseda. Arengut toetav kodu pole täiuslik ega korrapärane, vaid päris elu ja avastamist täis paik. Kui laps leiab selle miski, mida talle tõsiselt teha meeldib, väheneb ka vajadus otsida põnevust ekraanidest. Sisemine motivatsioon on parim kaitse nutisõltuvuse vastu. Füüsiline keskkond on oluline, kuid veel olulisem on vaimne õhkkond ja meie suhtumine lapsesse. „Ma soovin meile kõigile vähem kiirust ja rohkem päris suhteid ning hetki, kus me tõesti näeme ja kuulame oma last,“ ütles Huvikooli juht Liis.

Too ka huvitegevus koju kätte meie loovuskarpidega. Hoia silmad lahti meie e-poel, sest varsti saavad valmis ka meie talvised loovuskarbid! Kui tunned, et soovid veel ideid, inspiratsiooni ja lihtsaid lahendusi loovate koduste tegevuste jaoks, siis saa Liisi Instagrami sõbraks: @huvilooja_Liis 

PS! Piltide autor on Liis Jakimainen.

Liis Jakimainen, Väike Päike Huvikooli juht 
Birgit Anette Bibikov
Väike Päike