Täiskasvanu arvates lapse loodud „käkerdis“ on ka kunstiteos

Täiskasvanu arvates lapse loodud „käkerdis“ on ka kunstiteos

Laste kunstitegevuste eesmärk pole „ilus“ lõpptulemus, vaid lastele vahendite tutvustamine ning võimalus uurida, avastada ja katsetada. Kui laps ei tea, millised vahendid üldse olemas on, kuidas ta saakski leida endale sobiva eneseväljendusviisi?

Kunsti saab teha igalpool

Meie jaoks on oluline vaba ja turvaline loomise keskkond – koht, kus ei kardeta musti käsi, lauda või põrandat. Riideid saab alati pesta, aga lapse kogetud loovuse ja eneseteostuse rõõm jääb temaga igaveseks. Kui laps saab positiivse kogemuse on väga suur tõenäosus, et ta tahab järgmine kord veel proovida midagi uut luua. Kunst ei pea sündima ainult laua taga – see võib juhtuda põrandal, murul või kus iganes lapse fantaasia seda soovib. Väike Päike üldõppejuhi Mari Kummeri sõnul kipuvad lapsed kujutama loodust tubases keskkonnas üsna piiratud kujul – paberile ilmub enamasti kitsas taevajoon, mururiba ning mõni tegevus ja suur osa paberist jääb tühjaks. Aga minnes tuttavast rühmaruumist välja kunsti looma, nagu käis Viimsi lasteaia Helesinine rühm Haabeneeme rannas merd maalimas, kajastub tulemustest laste loovmaailm. „Autentses õpikeskkonnas tegutsemine teeb igast lapsest tõelise kunstniku,“ ütles Mari.

Kaasame kõiki meeli

Kunstitegevustes on ülioluline, et kõik meeled oleks kaasatud tervikliku arengu toetamiseks. Laps võiks lisaks pintslitõmmete tegemisele uurida ja tunnetada, kuidas tundub värvi tekstuur kätel, milline on selle lõhn ja kuulatada, kas värv teeb ka mõnda häält? Või kuidas tundub hoopis savi pigistades – külm või soe, sile või kare? Lapsed õpivad ümbritsevat maailma tajuma tegevuste kaudu, mitte ainult vaadates või kuulates.

Naudime loomulikku õpiprotsessi

Ja mis kõige tähtsam – oluline on protsess, mitte tulemus! Kui lapsele anda kätte tükk savi ja öelda talle ette, et tee sellest vorst või pall, kaob lapsel ära võimalus mõelda kastist välja ja luua, kasutades oma kõige piiritumat fantaasiat. Ise katsetades ja valides, mida ta loob, õpib ta protsessi kaudu palju rohkem kui täiskasvanu eeskuju järgi. See täiskasvanu arvates justkui „käkk“, mille üle laps rõõmustab ja uhkust tunneb, on tema kunstiteos ja väärib väärtustamist. Kui anname lastele vabaduse uurida ja luua, sünnivad tulemused, mis võivad meidki üllatada – just sellist loovust vajame tuleviku muutuvas maailmas!

Birgit Anette Bibikov
Väike Päike